Allting går att sälja med mördande reklam…

Tänkte berätta lite om vad jag tycker och tänker om reklam för alkohol. Om alkoholreklam tycker jag – inte. Egentligen skulle det väl räcka så, men jag ska berätta lite mer.

Alkoholindustrin brukar framhålla att det här med reklam inte har så stor betydelse. Men hur kan det då komma sig att öljätten Heineken betalade 300 miljoner kronor för att Agent 007 skulle byta ut sin drink mot deras öl i senaste Bondfilmen.

Vi har ju under lång tid haft förbud mot alkoholreklam i Sverige. Men 2003 slog Marknadsdomstolen fast att detta förbud stred mot EG-rätten. Efter det har alkoholreklamen ökat explosionsartat. Det finns dock vissa restriktioner, till exempel:

  1. Får inte rikta sig till ungdomar under 25 år.

    03 vodkanissen

    Vilka åldersgrupp vänder sig denna produkt till tro?

  1. Ej kommersiella annonser i radio eller tv. Men vad tycker ni om det här, är det reklam?

Carl-Jan Granqvist ger sina vintips (4.45 min). Kommentarer? http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2151&grupp=4698&artikel=5488927

För att lyssna på inslaget ovan, trycker du på länken och skrollar ner på sidan ovan klickar du på det ställe på sidan som visas på bilden nedan.Bild 2

Och vad tycker du om Bengt Frithiofsson på TV4? Bild 2bhttp://www.tv4.se/nyhetsmorgon/artiklar/bengt-frithiofsson-om-veckans-viner-4fbfba2304bf7251940061fb

Sen är det ju också så att TV3 sänder alkoholreklam, men man kommer undan eftersom de sänder sina program från London. Men det är ju vi i Sverige som är mottagare!

  1. Reklam för lättdrycker (lättöl) får inte utformas så att det kan förväxlas med reklam för av alkoholdrycker. Tänker man bara på lättöl när man ser den här reklamen?http://www.youtube.com/watch?v=-uu2OM92DrI
  1. Sen är det så att den internationella alkoholindustrin säger sig arbeta med så kallade etiska regler. I dessa ingår att alkoholen inte ska sammankopplas med bland annat idrott och sex. Då kan man fråga sig hur det kommer sig att den här reklamen får finnas…
    Köpenhamns fotbollsklubb - hör inte de hemma i sportens värld?

    Köpenhamns fotbollsklubb – hör inte de hemma i sportens värld?

    Bild 1

    Smygreklam på Facebook i samband med en sportsida!

    06 skyy

    Kan kopplingen mellan alkohol och sex bli tydligare?

    05 budweiser12 heiniken

Kolla också in den här länken som visar hur en produkt som tillverkas av Lantmännen här i Sverige marknadsförs i USA http://www.accentmagasin.se/politik/sa-marknadsfors-svensk-vodka-i-usa/

Vad kan man då göra!? Bli en Watchdog!

Watchdog är ett engelskt ord och betyder bland annat vakthund, övervakare och väktare. Vi behöver många fler både inom och utom IOGT-NTO som likt en väktare övervakar att lagstiftningen kring alkoholreklamen följs.

Vem vänder jag mig till för att anmäla?

Om marknadsföringen sker i tryckt media, på internet eller i samband med events, festivaler eller utskick ska du vända dig till Konsumentverket/ Konsumentombudsmannen http://www.konsumentverket.se/omkonsumentverket/KO/Sa-gor-du-en-anmalan/

Om marknadsföringen sker i tv eller radio som sänds från Sverige, det vill säga i SVT, TV4 eller någon av våra svenska radiokanaler, anmäler du detta till Myndigheten för radio och tv: http://www.radioochtv.se/Tillsyn/Granskning-av-program/Anmalan/

Du kan också vända dig Reklamombudsmannen som är branschens egna instans som hjälper branschen att tolka reglerna kring marknadsföring. Instansen tar också emot anmälningar från privatpersoner: http://www.reklamombudsmannen.org/anmal_reklam.aspx

Anmälningsformulären är online så att du kan fylla i och sända anmälan direkt. Det går naturligtvis lika bra om du skriver ett vanligt brev, för att sedan skicka in anmälan via post.

Ladda ner den här lathunden så kan du läsa mer!lathundalkoreklam-1

Här kan du läsa lite mer om Alkoholreklam: http://www.iogt.se/forpackad/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s